TEORI MEMINDAHKAN MAKLUMAT
- Teori ini berasaskan pandangan La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985).
- dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab secara meluas menyatakan aktiviti membaca adalah proses memindahkan maklumat.
- mengandaikan membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan demi perkataan.
- percaya pembaca berinteraksi dengan teks dengan tujuan mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya - pembaca memerlukan kemahiran khusus yang membolehkan mereka melakukan proses pemindahan tersebut.
- aktiviti membaca - membentuk peningkatan kebolehan pembaca memindahkan maklumat daripada teks.
- kemahiran ini dibina dengan memberikan pelajar petikan ringkas dan diikuti dengan beberapa soalan yang khusus yang menumpukan kepada beberapa kemahiran membaca bagi kefahaman seperti membuat kesimpulan.
- Dianjurkan oleh La Berge dan Samuel (1974).
- menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca secara automatik.
- menganggap wujud perbezaan antara proses bersifat automatik dan proses kawalan ketika membaca.
- meramalkan hubungan yang positif antara kemahiran pemahaman membaca teks secara automatik dengan latihan yang dijalankan.
- pembaca yang mempunyai lebih kemahiran membaca secara automatik berupaya mengawal teks serta mempunyai lebih sumber dan lebih faham.
- ketika membaca teks, pembaca perlu menekankan pengawalan eksekutif supaya dapat membantu pembaca memahami teks dengan lebih berkesan.
TEORI KECEKAPAN VERBAL
- diperkenalkan Perfetti (1985, 1988), menekankan kemahiran membaca dengan meluaskannya melangkaui proses mentafsirkan kod.
- setiap pembaca mempunyai profil tersendiri bagi tujuan menguasai kecekapan verbal.
- teori ini berdasarkan kapasiti tanggapan bagi sesuatu pemerhatian, merujuk kepada perhatian dan sumber ingatan yang terhad yang terdapat dalam diri pembaca (Benjafield, 1977).
- membincangkan sejauh mana sesuatu sub komponen membaca berhubung dengan pemahaman.
- pembaca yang tidak cekap:
- mudah lupa perkara yang sudah dibacanya
- skemata yang terhad
- kekurangan pengetahuan tentang teks yang dibaca
Oleh,
Nur Shakirin Abdul Musa
Tiada ulasan:
Catat Ulasan