Translate

Selasa, 14 Mei 2013

Pemilihan bahan bacaan & Pendekatan dalam mengajar membaca

PEMILIHAN BAHAN BACAAN 

  • Bacaan Mentalis 
Bacaan mentalis ialah bacaan yang disuarakan dalam hati atau menukarkan isi bacaan kepada maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan bacaan mentalis lebih pantas daripada bacaan mekanis kerana beberapa perkara yang dilakukan dalam bacaan mekanis seperti nada suara, sebutan yang jelas dan sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan mentalis. Bacaan mentalisini dijalankan sesudah murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan bacaan mekanis.

  • Tujuan Bacaan Mentalis  
            
(a) Untuk melatih murid-murid supaya boleh membaca dengan sendiri.
(b) Untuk melatih murid-murid supaya boleh membaca dan memahami apa yang dibacanya,
(c) Untuk melatih murid-murid membaca senyap dengan pantas.
(d) Dapat menggunakan kemahiran membaca senyap untuk mendapatkan pengetahuan.
(e) Dapat menggunakan kemahiran membaca mentalis untuk hiburan.
  
  • Aktiviti bacaan mentalis

(a) Bacaan ini adalah bacaan untuk kefahaman.
(b) Bahan-bahan yang diajar mestilah berperingkat-peringkat daripada bahan-bahan yang   
      sedikit dan senang kepada bahan-bahan yang banyak dan susah.
(c) Guru member dan menentukan bahan bacaan. Semasa pelajaran dijalankan guru 
      membantu dan memandu murid-murid yang lemah.
(d) Guru bersoal jawab dan membincangkan perkataan dan rangkai kata yang susah.

  • Bacaan Mekanis  
Mekanis ialah bacaan bersuara yang menyuarakan tulisan dengan sebuyan yang jelas dan terang, dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengan menggerakkan alat-alat pertuturan. Bacaan bersuara biasanya dilaksanakan di kelas-kelas rendah atau di peringkat kelas permulaan. Gunanya ialah unutk latihan teknik supaya kanak-kanak dapat menyembunyikan bunyi-bunyi sebutan dengan sebutan, gaya, dan rentak irama yang sempurna.
 

  • Tujuan Bacaan Mekanis
1. Membolehkan murid-murid membaca dengan cekap dan pantas dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
2. Membolehkan murid-murid membaca dengan irama membaca yang betul.
3. Mengembangkan atau mempelajari unsur bahasa seperti tatabahasa, kosa kata dan juga apabila menggunakan kamus.
4. Membolehkan murid-murid tahu menggunakan tanda-tanda baca serta tahu pula berhenti pada tempat-tempat berhenti yang betul.
5. Dapat menggunakan kemahiran bahasa dalam matapelajaran yang lain.
6. Untuk membokehkan murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan membaca bersuara.
7. dapat mengenal pasti laras bahasa yang pelbagai.
8. Menikmati unsur estetik dalam bahan bacaan.
9. Dapat mengulas isi yang terdapat dalam bahan bacaan.
 
  • Aktiviti Membaca Mekanis
1. Guru memberikan satu petikan dalam satu masa khas untuk bacaan dengan kebolehan dan umur-umur murid.
2. Bersoal jawab dan membantu muird dengan perkataan-perkataan dan rangkai kata yang susah sama ada dari segi sebutan atau makna perkataan-perkataan itu.
3. Guru membaca sebagai contoh dan murid-murid menyemak bacaan guru.
4. Guru membaca dan murid-murid mengikut . Boleh dilakukan secara kelas tau kumpulan.
5. Guru memandu murid-murid membaca secara individu atau bergilir-gilir.
6. Guru berbincang dan bersoal jawab dengan murid-murid mengenai isu bacaan untuk menguji kefahaman mereka. ini boleh dilakukan secara lisan dan bertulis.

  • Bacaan Intensif

Bacaan intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Di samping itu, ia member tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan. Latihan-latihan bacaan intensif biasanyamemerlukan bimbingan dan bantuan penuh daripada guru-guru

  • Tujuan Bacaan Intensif
1. Membolehkan kanak-kanak membaca dengan baik. betul dari segi sebutan, intonasi, lancar, dan tahu menggunakan tanda-tanda bacaan yang betul.
2. Mengembangkan kebolehan menafsir apa yang tertulis dalam bacaan itu dengan mengkaji susunan kata dalam ayat dan pengertian dalam kamus.
3. Mmebaca secara senyap dengan kepantasan yang sewajarnya.
4. Menilai atau mengulas isi-isi yang diperoleh daripada bahan-bahan yang dibaca.
5. Mengesan, memaham dan menikmati unsur estetik dalam bahasa.
6. Mnegenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai.
7. Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.

  • Aktiviti Bacaan Intensif
1. Bahan-bahan bacaan intensif ini boleh dibincangkan bersama-sama oleh pelajar-pelajar dalam kelas , dianalisa dan seterusnya dijadikan asas untuk latihan menulis.
2. Pelajar-pelajar patut dibenarkan menggunakan kamus atau sebuah buku teks rujukan tatabahasa.
3. Aktiviti dalam kelas hendaklah ditukar setiap hari. Hari pertama misalnya mengkaji perkataan dengan menggunakan imbuhan, hari kedua latihan perkamusan , hari ketiga katihan meneka maksud mengikut konsep, hari keempat membaca dengan laju, dan sebagainya.
4. Soalan-soalan untuk bacaan intensif boleh dipelbagaikan iaitu bentuk objektif, bentuk salah betul, bentuk lisan ataupun bentuk jawpan bertulis.


PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA

** Literasi membaca merupakan suatu penggabungan daripada keseleruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, menulis, membaca dan berfikir. Kemahiran tersebut perlulah berlaku secara serentak dan bukannya terpisah.

** Setiap daripada kesemua kemahiran tersebut tidak harus diaajr secara terpisah kerana akan berlaku kekurangan. Hal ini demikian kerana, kesemua aspek tersebut terbina secara bersepadu dan saling berkaitrapat antara satu dengan yang lain. Kekurangan pada satu aspek akan menyebabkan kekurangan pada aspek yang lain.

** Pada zaman dahulu, penekanan terhadap aspek bacaan dilakukan pada peringkat awal persekolahan lagi. Kanak-kanak diajar menghafal huruf-huruf dari A hingga Z dan dilatihtubi dengan membaca carta huruf dan kad-kad imbas supaya menguasai bacaan berdasarkan suku kata yang terkandung dalam bahasa Melayu. 

** Pendekatan ini tertumpu pada tahap mengenal huruf semata-mata sehingga kanak-kanak hanya mempunyai kemampuan menyebut perkataan yang ditunjukkan menerusi carta atau kad imbas tersebut tanpa mengaitkan bahan yang dibacanya dalam satu situasi  yang lebih bermakna.

** Kanak-kanak pada awal usia perlu didedahkan dengan pengalaman membaca dan menulis terutama pada awal persekolahan mengikut cara yang sebenar dan bersepadu. Aktiviti seperti latihtubi dengan menggunakan kad imbasan atau carta huruf yang disedeiakan guru tidak mencukupi bagi menggayakan mereka dengan pengalaman tersebut.Jadi pendekatan ini amat bersesuaian dalam mengajar membaca.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan